Semalam di Forum Perdana Ehwal Islam Saujana Utama


Semalam 21/11/2010..Ahad, setelah sepetang kami sekeluarga menaiki sebuah Alza (thank Han & Shida) ke IKEA DAMANSARA ....setiba di rumah sesudah Maghrib, anak & isteri, ku kira sudah kepenatan untuk ke Masjid An Nur mendengar Forum memperkasa Institusi Keluarga...kugagahi jua diri kerdil untuk secubit Ilmu...Maklumlah Mantan Imam besar Masjid Negara Dato Kamarudin hadir sebagai "Forumer", membuatkan aku teruja ke sana..sesampai aje di halaman masjid , aku disambut setiausaha Masjid AnNur.."Shah kau terus ke belakang ada nasi beriani berlauk kari kambing", aik..niat aku nak cari ilmu ..dapat nasi sedap pulak , pastas aku mengambil sebungkus..AJK di balai mencapai lagi bungkusan terus ketangan aku "Ambillah 2-3, banyak ni..takut tak habis", ..Alhamdulillah itulah rezeki Allah, dapat juga anak -bini di rumah makan lepas aku balik nanti..getus hatiku..Tatkala dato' menyampai ceramah, cerita paling best aku dapat malam tadi tentang kisah "MENANTU YANG KUAT MAKAN TAPI MALAS BEKERJA & PAK MERTUA RAJIN KERJA TAPI MALAS IBADAH" Satu hari Pak Mertua belikan DAM AJI..diletak atas rak TV.. dah 2-3 hari kat situ terperasanlah si menantu yang gemuk malas ni.."Mak, abah beli Dam Aji ke? " ..Dari dapur terdengar suara ibu mertua menjawab, "A ahhhhhh..sapa lagi, NGARAP ENGKO..BERABIS BORAS AJO".Perghhhh ..berdesing telingo si menantu ni. Tiba-tiba pak mertua mamat ni keluar. Ah..Jom main Dam bapak beli tu..maka dua beranak tu main la dam ...Si Pak Mertua ni dapat akal..nak kenakan si Pemalas ni..di suakan buah dam...supaya dapat si pemalas ni makan..1..MAKAN...2..MAKAN..3..MAKAN..4..MAKAN..5 MAKAN..6 MAKAN . Ni peluang baik ni, kata pak mertua yang rajin ni..."ENGKAU NI! , takde kerja lain ASYIK MAKAN-MAKAN-MAKAN, KERJA TAK NAK, PEMALASSSSSSSSSS...Mak ai, menyirap darah si menantu ni..terkebil-kebil matanya.MERAH PADAM MUKANYA..Baru padan muka...Takpa-takpa kata menantu ni..Tiba malam esok, si Menantu pemalas ni ajak pak mertua lak main Dam..Pak , jom main Dam .Si Mertua ni tak tahu yang si menantu nak kenakan dia...kali ini menantu ni hulur buah Aji sampai mertua dia dapat "HAJI"..1 ..HAJI...2..HAJI...3..HAJI ...4 HAJI...5 HAJI..6 HAJI.., Kali ini giliran menantu dia pulak "Smash pancung"..." ABAH Ni! Takde KERJA lain ...NAIK HAJI..NAIK HAJI...NAIK HAJI ..Dah 6 kali naik HAJI, tapi Sembahyang 5 WAKTU ..HARAMMMMM ...MASUK NERAKA NANTI PAK..Kali ni muka pak mertuanya pulak Merah membara..mengertap bibir sambil mengerling kat menantunya...BOLEH TAHAN MENANTU AKU NI...Moralnya cerita ni...kalau nak baik dalam keluarga mesti ada ..
1. AKIDAH
2. IBADAH
3. AKHLAK...
Hope your all happy dengan cacatan saya ini...see u again

Comments

Popular posts from this blog

PERCUTIAN KE TASIK KENYIR 12-14 DISEMBER 2019 (KHAMIS, JUMAAT & SABTU)